Uppsala Generatorservice AB logo

info@generatorservice.se

018-10 63 85

07.00 - 16.00. Lunch 12.30-13.00

Om oss

Med hjärta för bilens elsystem

 

Det finns inte många generatorverkstäder kvar i landet, men Uppsala Generatorservice har hängt kvar i branschen och är i dag ensamma i Mälardalen i sin bransch. Ett hjärtligt engagemang tillsammans med en bred kompetens är receptet.

 

Uppsala Generatorservice AB startades 1968 av Roger Elovssons pappa. Det var långt innan slit och släng-eran och på den tiden var fordonselektriska verkstäder vanligt förekommande.

I dag är det allt färre bolag som sysslar med något så specifikt som att renovera startmotorer och generatorer. Roger, som jobbat i företaget sedan 1984 och i dag driver det vidare efter sin pappa, ser inga planer på att sluta med kärnverksamheten.

– Jag tror att det finns ett tiotal företag kvar i landet som sysslar med den här typen av renoveringar. Det har gjort att vi har mer en nog att göra i verkstaden, berättar han.

Den största delen av Uppsala Generatorservice kunder är företagskunder med större fordonsflottor. Det kan vara åkerier, skogsmaskinåkare, lantbrukare och även bilverkstäder. Här finns också flera av de företag som verkar med större fordonsparker på Arlanda flygplats med.

– Det är i regel mest lönsamt att renovera aggregaten när det kommer till den typen av fordon. Aggregaten är dyrare och det finns också ett värde i att värna om hållbarheten. Det går faktiskt att återanvända de flesta aggregaten. Vi får in allt ifrån startmotorer och generatorer till boogielyftmotorer och bogpropellrar.

Det finns också ytterligare en ekonomisk aspekt, förklarar Roger och tänker på de enskilda företagarna som är helt beroende av att deras fordon fungerar.

– All tid som fordonet är ur drift innebär en förlust. En renovering går ofta fortare än att få in helt nya utbytesdelar, och blir samtidigt billigare i slutändan.

 

Rätt tillbehör

I mitten av 1990-talet började Uppsala Generatorservice importera fordonselektriska tillbehör, som belysning, batterier och annat. Det är en av anledningarna till att företaget fortfarande kunnat vara verksamt.

– Vi började importera tidigt och åkte på olika mässor i Asien och Sydamerika. Det här var långt innan näthandeln började och idag har vi skapat ett stort kontaktnät av bra leverantörer runt om i världen.

Konkurrensen med näthandeln och andra stora biltillbehörsjättar är givetvis kännbar, men Roger är övertygad om att Uppsala Generatorservice kan leverera något extra utöver själva varorna.

– Det är kunskapen, vårt know how. Köper man en ljusramp hos oss så får man också klara besked om hur den ska kopplas in och varför det ska göras på ett visst sätt. Handlar man på nätet eller i ett stort varuhus så står man där och får gissa sig till vilken typ av relä och hur grovt kablaget behöver vara. Kan man inte koppla in utrustningen själv så står vi gärna till tjänst och ser till att all utrustning fungerar när kunden lämnar vår butik, säger Roger Elovsson.

 

Tjusningen att renovera består

En stor del av anledning till att Roger tillsammans med de anställda på Uppsala Generatorservice kämpar vidare med verksamheten är känslorna för yrket och hantverket.

– Jag tycker fortfarande att det här är så rolig! Särskilt att laga gamla grejor, verkligen laga och inte bara byta del för del. Om jag får in en startmotor till en gammal traktor av 1948 års modell då måste jag tillverka det som ska bytas ut. Det är det som är så roligt, att se kundens uppskattning över att det faktiskt gick att få fart på grejorna igen.

I sin serviceverkstad har Uppsala Generatorservice alla tänkbara möjligheter att tillverka de delar som inte går att få tag på längre. Det gäller främst bilar från 1960-talet och bakåt.

– Det är tillfredställande att ta sig an de här gamla bilarna. För en tid sedan fick jag in en Talbot -38 från en kund i Askersund. Han hade sökt på flera marknader efter reservdelar utan resultat, men när han kom till mig så kunde jag tillverka delar och se till att bilen gick igång igen. Likadant med en kund som kom till mig med en likströmsgenerator till en Bentley från 1952. Han hade länge letat i England och på andra ställen där man kan tycka att det borde finnas reservdelar, men utan resultat. Efter lite jobb i verkstaden så fick vi igång även den bilen, säger Roger.

 

Hänger med i utvecklingen

Det är inte bara delar till veteranbilar och entreprenadfordon som kommer in i verkstadsflödet på Uppsala Generatorservice utan också delar från nya, moderna fordon. Genom åren har det skett en enorm teknikutveckling på generator- och startmotorfronten, med avancerad datorstyrning och stop and go-startmotorer.

– Vi gör allt vi kan för att hela tiden hänga med i utvecklingen mot allt mer avancerade aggregat. Vi måste det. Därför uppgraderar vi verkstaden kontinuerligt och förkovrar oss för att vara säkra på att vi gör allt rätt. Senast investerade vi i en ny, avancerad provbänk med all tänkbar utrustning för att mäta och kalibrera de moderna datorstyrda aggregaten.

– Vi har inte fastnat på Volvo 140 utan vi hänger med i utvecklingen, säger Roger Elovsson.